juli 17th, 2013 | Posted by Liselot in Geen categorie

Een oefening in gewetensvragen voor de ondernemer

Vorige week kreeg ik een aanvraag voor een VERTAALANTWOORD. Het was een moeilijke vraag. Terecht dat ik die kreeg dus, want daar vraag ik immers ook specifiek om bij mijn product VERTAALANTWOORD: “Heeft u een prangende VERTAALVRAAG, iets waar u niet uitkomt of een gek geval?”

Deze aanvraag was duidelijk iets waar deze klant niet uitkwam en logisch ook. Het ging over “a Grant of Letters Probate”. Ik zag direct dat het iets met erfrecht zou moeten zijn. Natuurlijk. Maar verder? Erfrecht is echt een vak apart binnen het recht; in Nederland ligt dit onderwerp voornamelijk bij het notariaat en daar hou ik me normaalgesproken verre van 😉

De woordenboeken en andere (Engelse) juridische terminologieboeken konden me niet veel meer vertellen dan wat ik al wist: erfrecht. Een ‘probate’ zou ‘een geverifieerd afschrift van een testament’ zijn of zelfs ‘een gerechtelijke verificatie van een testament’. Wij vertalers hebben (voor als we het zelf echt ook niet meer weten) naast onze naslagwerken ook allerlei collegiale kennisuitwisselingsystemen via (digitale) vraag- en antwoordwebsites. Eén hiervan staat echt bekend om de goede kwaliteit en betrouwbaarheid vanwege de enorme hoeveelheid collega’s van over de hele wereld die hun input leveren. Daarop las ik dat een ‘probate claim’ volgens de collega’s zoveel betekende als een verzoek tot verificatie van een testament. Nu had ik inmiddels toch een redelijk zekere richting bepaald en daaruit bleek dat het om een aanvraag voor een gerechtelijke testamentsverificatie zou kunnen gaan.

Maar wat nu? Als jurist weet ik dat je niet met het eerste het beste tevreden moet zijn. Het komt toch juist aan op de verschillen en die zitten ‘em (meestal) in de details. En in het recht zijn details zelden ook echt details, maar maken ze juist vaak het verschil. (Maar da’s logisch toch?)

Ik zag mezelf dus gesteld voor een gewetensvraag. Moest ik deze ‘gratis’ opdracht afdoen met best aardig onderbouwde goede gok, an educated guess? Of moest ik, óók voor een gratis VERTAALANTWOORD, het beste product afleveren wat ik maar kon?
Als ik het zó aan mezelf stelde, kon ik eigenlijk niet meer anders dan voor dat laatste kiezen. Hoe kun je namelijk aan jezelf verkopen dat je je tevreden stelt met een kwaliteit die gewoon oké is, terwijl je jezelf juist wilt onderscheiden van de meute door de focus op details, door het leveren van buitengewone kwaliteit, door nét even verder te gaan dan van je wordt verwacht…

Allez… een diepgaand onderzoek ingesteld dus maar. Na een hoop gezoek uiteindelijk via onder meer de website Justice van de Engelse overheid ontdekt dat ‘probate’ dan wel formeel een verificatie van een testament is, maar in de praktijk eigenlijk wordt gebruikt voor de hele santenkraam aan erfrechtelijke dingen die moeten gebeuren na het overlijden van iemand, met alle officiële handelingen die daarbij horen. Een ‘grant of probate’ is een vorm van de meer algemene term ‘grant of representation’ en dat is weer een verklaring van de overheid waaruit blijkt dat jij de nalatenschap van een overledene mag beheren. Dat komt toch verrekte dichtbij ‘onze’ verklaring van erfrecht. En is dus eigenlijk iets heel anders dan een officiële verificatie van een testament!

Moraal van dit verhaal:
Een ondernemer ziet zichzelf continu voor dit soort dilemma’s gesteld. Geef ik mijn klant een extraatje, ook al kost het mij geld? Ga ik net even een stapje verder om mijn klant gelukkig te houden? Oké, tijd is geld en geld is tijd en nog zowat van die wijsheden. Maar, moet je als ondernemer dan alleen werken volgens het principe handje contantje geld in het laadje?
Nee, zo werkt het niet. Jouw klanten komen niet vanzelf (terug). Je moet iets geven waardoor het de moeite waard is om bij jou (terug) te komen.

Ik zie het zo: door mijn kostbare tijd te hebben besteed aan dit VERTAALANTWOORD heb ik
– een (in de toekomst potentieel betalende) klant blij gemaakt
– een mogelijkheid geopend voor een verwijzing van die klant naar een andere potentiele klant
– zelf geleerd dat erfrecht zo vreselijk nog niet is
– aan de rest van de wereld kunnen laten zien waar mijn kwaliteiten liggen door het schrijven van een blog!

Iedereen blij. Dat is modern ondernemen!


Genoten van dit artikel? ‘Like’ hem.

En zorg dat je een volgend interessant artikel niet mist! [newsman-form id=’1′ horizontal]


Door Liselot Puiman

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.